3.5 Voittava verkkokauppa

Postin verkkokauppatutkimuksen mukaan jo yli 60% suomalaisista ostaa verkosta kuukausittain ja lähes kolmannes viikoittain. Kuluneiden vuosien aikana jyllännyt koronapandemia on kasvattanut verkko-ostamista lähes 30%. Verkko-ostamisessa on paljon potentiaalia kun valtaosa arvioi ostavansa tulevaisuudessakin enemmän verkosta. Mikä saa kuluttajan ostamaan verkkokaupasta ja mitkä tekijät vaikuttavat ostoprosessiin? Sitä pohditaan seuraavaksi.


Kuva: Pixabay

Mikä saa sinut ostamaan verkosta?

Huomaan tekeväni nykyään ostoksiani verkossa enemmin kuin fyysisessä myymälässä. Verkkokaupassa on helppo tehdä vertailua tuotteista ja hinnoista kun kaikki tieto on saatavilla ja sitten tilata ostos lähimpään kuljetuspalvelun pisteeseen. Verkkokaupan tärkeimpinä ominaisuuksina pidän ennen kaikkea sivuston tunnettavuutta ja luotettavuutta, turvallista maksamista ja sitä, että löydän tuotteet joita etsin helposti joko kategorioiden tai hakutoiminnon avulla. Visuaalisesti verkkokaupan tulee olla selkeä ja inspiroiva, tuotetiedot- ja kuvat houkuttelevat ostamaan tuotteen. 



Kuva: Kuvakaappaus bikbok.com

Bik Bokin verkkosivuston etusivulla on paljon erilaista informaatiota tarjouksista, ajankohtaisista tuotteista ja kampanjoista. Lisäksi ylänurkassa olevista kuvakkeista voi kirjautua tilille ja tarkastella suosikkeja sekä ostoskoria. Navigaatiosta, joka on sijoitettu sivuston vasemmalle puolelle, löytyy erilaisia otsikoita joiden alta löytyy tuotekategoriat, tarjoukset, inspiraatiota ja erilaisia artikkeleja. Navigaatiosta kuluttaja pystyy myös kirjautumaan tililleen, löytämään yhteystiedot asiakaspalveluun ja tutustua tuotetietoon. Tuotesivulla on kattavasti informaatiota tuotteesta kuten tuotte
en kuvaus, materiaalit, istuvuus, pesuohjeet sekä tietoa tuotteen valmistuksesta, toimituksesta ja palautuksesta. Tuotteen kuva on selkeä mutta lisänä voisi olla esimerkiksi video mallin päällä jotta esimerkiksi istuvuuden hahmottaisi paremmin. Osassa sivustolla olevissa tuotteissa on kuva mallin päällä. Tuotesivulla on myös pieni maininta maksutavasta.

Kuva: Kuvakaappaus beta.sokos.fi

Sokoksen etusivulla näkymä on samankaltaisesti rakennettu kuin Bik Bokilla. Navigointi löytyy vasemmasta kulmasta ja hakukenttä, kirjautuminen ja ostoskori löytyvät oikealta puolelta. Navigointi on tosin pelkistetympi eikä esimerkiksi kuluttajalle selviä navigoinnin kautta asiakaspalvelun yhteystietoja, vaan ne joutuu selaamaan sivuston alhaalta. Tuotesivu on yksinkertainen joskin tuotteen pesuohjeet sekä materiaali on hyvin pintapuolisesti mainittu eikä tarkempia tietoja esimerkiksi valmistuksesta ole mainittu.  Kuluttajat ovat nykyään hyvin tietoisia esimerkiksi materiaaleista sekä valmistusprosesseista ja vaativat entistä läpinäkyvämpää informaatiota yrityksen tuotteista joten käyttäjäystävällisempää olisi lisätä enemmän tietoa tuotteesta tuotesivulle. 

Nämä kaksi sivustoa toki eroavat keskenään siinä, että Sokos myy eri merkkien tuotteita kun taas Bik Bok myy omaa tuotantoaan. Kuitenkin syy miksi Sokokselta ostan tuotteita on juurikin se, että samalta sivustolta saa niin kosmetiikan kuin kodin tarvikkeetkin eikä niitä tarvitse etsiä erikseen eri sivustoilta  joka tekee verkko-ostamisesta itselle helpompaa.


Kuva: Pixabay

Kulmakivet verkkokauppaan

1. Verkkokaupan perimmäinen tavoite on johdatella kävijä klikkaamaan tuote ostoskoriin ja siitä edelleen kassalle. Tärkeää on huomioida verkkokauppa alustalla, että kokonaiskuva tarjoomasta on helposti nähtävillä ja navigaatio on selkeä. Tuotehaun käyttö tulee olla helppoa eikä kuluttajan tarvitse nähdä ylimääräistä vaivaa löytääkseen etsimänsä tuotteet verkkokaupasta.

2. Verkossa ostaja ei voi arvioida tuotetta ennen ostopäätöstä joten paras valttikortti on tuotetietojen tarkkuus. Virhearvioilta ja kalliilta sekä turhauttavilta tuotepalautuksilta vältytään kun ostopäätöstä pystytään tukemaan parhaalla mahdollisella tavalla. Verkkokaupan tuotetietojen tulisi vastata huippumyyjää kivijalkakaupassa ja tuotekuvien- ja videoiden tulisi tarjota lisätietoa ominaisuuksista joita on vaikeaa kuvailla sanallisesti.

3. Kriittisin hetki verkkokaupassa on itse ostotapahtuma; mikäli verkkosivusto on hidas, maksutavat epäilyttävät ja maksuvaiheessa ilmestyy erilaisia lisäkustannuksia, voi nämä mahdollisesti johtaa ostoskorin hylkäämiseen. 

Näiden kolmen kohdan lisäksi tulee verkkokaupalla olla monipuoliset kuljetusvaihtoehdot, vaivaton palautusprosessi maksutta ja ekologiset tuotepakkaukset. Mainittakoon, että käyttäjäystävälliset sivut ovat mobiiliystävälliset! Postin kansainvälisen verkkokauppatutkimuksen mukaan älypuhelimella ostosten teko kasvaa tasaisen varmasti. Vuonna 2020 prosentuaalinen osuus oli 31% kun vain kaksi vuotta aikaisemmin se oli 20%. Tietokoneella ostosten tekeminen on vähentynyt samaa tahtia kun älypuhelimella tehtyjen ostosten määrä on kasvanut. 

Mikä saa sinut ostamaan verkosta?

Kirjoittaja: Jenna Mäkinen

Lähteet:

Kommentit