2.1 Oma, ostettu ja ansaittu media

Yrityksen kanavat jaetaan usein omiin, ostettuihin ja ansaittuihin kanaviin. Jokaisella kanavalla on oma tarkoituksensa ja oma lähestymistapansa, menestyksen avain on hallita nämä kaikki.  Tässä blogipostauksessa sukelletaan yrityksen eri kanavien määritelmiin ja kuinka niiden tehoa mitataan.


Kuva: Pixabay

Omaa, ostettua vai ansaittua?

Jokainen yritys tarvitsee omaa mediaa. Julkaisit sitten verkkosivuillesi, sosiaaliseen mediaasi tai blogiisi materiaalia on se omistamaasi mediaa. Median sisällön laatu ja kiinnostavuus vaikuttaa mielikuviin yrityksen toiminnasta ja tuotteiden tai palvelujen laadusta. Mikä tahansa sisältö ei kuitenkaan palvele parhaalla tavalla vaan sisällön on oltava strategisesti mietittyä sekä lähettäjän että vastaanottajan näkökulmasta. Oma media ei riitä yksinään vaan on tärkeää, että yrityksesi yhdistelee kahta tai useampaa kanavaa.

Käytännöllisin tapa tavoittaa uusia asiakkaita on ostettu media, joka on kehittynyt digitaaliseen ja suorempaan suuntaan. Ostettuun mediaan kuuluu esimerkiksi sosiaalisen median kampanjat, aiemmassa blogipostauksessa mainittu hakukonemainonta, natiivimainonta sekä retargetointi. Yksi parhaimmista tavoista lisätä brändisi tunnettavuutta ja nousta suuremman yleisön tietoisuuteen on sosiaalisen median kampanjat.

Smart Insightsin sivuilla on kerrottu, että yli puolet, 59 %, väestöstä käyttää sosiaalisen median kanavia. On siis todennäköistä, että kohdeyleisöstäsi varmasti jokainen käyttää jotakin sosiaalisen median kanavaa. Sosiaalisessa mediassa on myös mahdollista kohdentaa mainoksia erilaisten kriteerien perusteella, näitä ovat esimerkiksi ikä, sijainti ja kieli. Kuluttajat ovat kuitenkin skeptisiä markkinointia ja mainontaa kohtaan, American Association ofAdvertising Agencien tekemän tutkimuksen mukaan 96 % kuluttajista ei luota mainoksiin.


Kuva: Pixabay

Vaikka perinteisen median merkitys on huomattava, huomatuksi tuleminen on entistä sattumanvaraisempaa. Tuotearviot ja asiakkaiden kokemukset ovat yksi parhaista tavoista kasvattaa yrityksesi näkyvyyttä. 76 % kuluttajista kertoo uskovansa vähintään yhtä paljon muiden käyttäjien tuotearvioihin kuin lähipiirinsä suosituksiin. Riippumattoman osapuolen (kuluttajan) arvio merkkaa monelle enemmän kuin yrityksen oma todistus. 


Kuva: Pixabay

Menestys ei ole tuurista kiinni

Jotta yrityksesi hyötyy mahdollisimman paljon eri medioista, on niitä käytettävä käsi kädessä toistensa kanssa. Luova tarinankerronta kanavasta toiseen yhtenäistää medioita ja luo mielikuvia kuluttajille joka on tehokkaampaa kuin mikään aiemmin mainituista medioista yksinään. Huolimatta yrityksesi koosta, ovat käsitteet olennaisia kun luodaan tehokasta markkinointistrategiaa, jolla on optimaalinen tavoitettavuus. Näkyvyyteen on investoitava aikaa, rahaa tai molempia. Oli kyse sitten mistä tahansa mediasta, on oltava johdonmukainen jotta niitä voidaan hyödyntää missään mittakaavassa. 


Kirjoittaja: Jenna Mäkinen

Lähteet:

Kommentit

  1. Kiitos, blogissa tuli hyvin esille eri medioiden roolit! Rakennetta olisi voinut selkeyttää oman, ostetun ja ansaitun median jakaminen esim. omien otsikoiden alle. Tekstissä oli myös kivasti viitattu edelliseen blogikirjoitukseen, josta hakukonemainonnasta pääsi lukemaan lisää. Suora linkki tuohon edelliseen tekstiin olisi ollut kiva lisä:) Kokonaisuudessaan kiva ja napakka teksti!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti