1.4 Hakukonemainonnalla verkkosivusto näkyväksi

Verkossa päivittäin tehtävien hakujen määrä on valtava. Google-haku keskimäärin kestää noin minuutin, joten on todella tärkeää, että yrityksen tuote tai palvelu löytyy hakulistan kärjestä. Hakukonemainonnalla pyritään edistämään sivuston löydettävyyttä erilaisissa hakukoneissa. Viime vuosien aikana hakukonemarkkinoinnista on tullut digitaalisten markkinointikampanjoiden elinehto.

Kuva: Pixabay

SEM = SEO & SEA

Mitä tämä kaikki sitten tarkoittaa? SEM, Search Engine Marketing, eli tuttavallisemmin hakukonemarkkinointi tarkoittaa maksettua markkinointia hakukoneissa. Hakukonemainonnalla pyritään näyttämään hakukoneissa mainoksia, jotka vastaavat käyttäjän tekemiä hakuja ja käytettyjä hakusanoja. Mainoksia näytetään perustuen siihen, mitä avainsanoja mainoksille on hakukonemainonnan työkaluilla asetettu. Hakukonemarkkinointi muodostuu kahdesta osa-alueesta, jotka kulkevat samaa päämäärää, eli parempaa näkyvyyttä kohti.

Hakukonemarkkinoinnin osa-alueet pähkinänkuoressa

Hakukoneoptimoinnilla (SEO, Search Engine Optimization) tarkoitetaan sivuston tekniikkaan, rakenteeseen ja sisältöön liittyviä muutoksia. Kaikki muutokset sivustolle tehdään hakukonelöydettävyyden näkökulmasta. Tuloksena sivuston sijoitus nousee orgaanisisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa ja hakukoneet osaavat tarjota sivustoa relevanttina hakutuloksena, kun aiheeseen liittyviä hakuja tehdään.

Hakusanamainonta (SEA, Search Engine Advertising) tarkoittaa mainostilan ostamista hakukoneiden hakutulossivulta. Hakukoneelle maksetaan mainosten klikkausmääriin perustuen, tätä voidaan kutsua myös PPC-strategiaksi (pay per click). Tuloksena parhaat maksulliset mainokset sijoittuvat orgaanisten hakutulosten yläpuolelle ja on näin hakutuloksien kärjessä.


Kuva: Pixabay

Tulosta hakukonemarkkinoinnilla

Onnistuessaan hakukonemarkkinointi kasvattaa yrityksen verkkosivuston hakukonelöydettävyyttä ja tuo kävijöitä sivustolle. Hakusanamainonnalla voidaan vaikuttaa sivuston sijoitukseen orgaanisissa hakutuloksissa, jolloin sivuston kävijämäärät lisääntyvät. Mitä paremmalla paikalla sivusto näkyy hakukoneen hakutulossivulla, sitä enemmän kävijöitä sivusto saa ja parhaassa tapauksessa kävijöistä tulee ostavia asiakkaita. Käyttäjäystävälliset sivut ovat hakukoneystävälliset ja se puolestaan nostaa maksullisten mainosten sijoitusta mainospaikkojen niin sanotussa huutokaupassa. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun panostetaan sekä hakusanamainontaan että hakukoneoptimointiin. Hakukonemainonta on yritykselle yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa yritystä ja tavoittaa uusia asiakkaita.


Kuva: Pixabay

Hakukonemarkkinointi kuluttajalle

On selvää, että markkinointia tapahtuu laajasti kokoajan ja huomaamattakin surffaillessa internetissä. Hakukonemarkkinointi mahdollistaa paremman kohdennetun markkinoinnin kuluttajalle ja sen avulla kuluttaja saa itseään kiinnostavista tuotteista tai palveluista informaatiota. Kun kuluttaja kääntyy hakukoneen puoleen, on hänellä mielessä jo ongelma johon etsii ratkaisua tai tuote, jota hän haluaa vertailla ja josta hän haluaa etsiä tietoa. Googlen hakutulosten ensimmäisiä tuloksia pidetään yleisesti luotettavana, joten siellä näkyvät mainokset kasvattavat yrityksen näkyvyyttä. Kun kuluttajat törmäävät usein yrityksen mainoksiin, jää brändi heidän mieleensä. Teen itse paljon vertailua tuotteiden välillä ja etsin tietoa erilaisilta nettisivustoilta. Ajatusmaailmani hakukonemarkkinointiin on ennemmin positiivinen, saan ajankohtaista tietoa esimerkiksi hinnasta ja saatavuudesta sivustoista jotka koen jo lähtökohtaisesti luotettavana, sillä ne ovat usein verkkosivustoja joissa itse teen ostoksia. Mitä kohdennetumpaa markkinointi on, sitä huomaamattomampaa se on.

Kirjoittaja: Jenna Mäkinen

Lähteet:

Kommentit

  1. Tästä postauksesta sai todella selkeän kuvan hakukonemarkkinoinnista osa-alueineen. Kokonaisuus on napakka, teksti erittäin sujuvaa ja hyvin jaoteltua, vastaa myös hienosti tehtävänantoa. Kuvia on sopivasti ja ne tuovat postaukselle kivan ilmeen. Lähteitäkin on käytetty useampia, hienoa. Ensi kerralla viittaisin niihin myös itse tekstissä. Olisiko tekstin kohderyhmä voinut tulla siinä hiukan paremmin esiin?
    Itsekin pidän hakukonemarkkinointia ihan positiivisena ilmiönä, mutta toisaalta kun tarkemmin mietin omaa googletteluani, niin päädyn kyllä välillä jostain syystä heti hyppäämään yli niiden ensimmäisten hakutulosten, joissa lukee "sponsoroitu". Kai sitä jotenkin olettaa niiden aina olevan jotain jättifirmoja, joita en itse välttämättä halua ensimmäisenä tukea. Kiitos kiinnostavasta postauksesta!

    VastaaPoista
  2. Heippa Jenna ja kiitos mielenkiintoisesta postauksestasi. Oli mukava lukea tekstiä, joka eteni loogisesti ja kokonaisuus oli yhtenäinen sekä huoliteltu. Käyttämäsi termistö oli selitetty riittävästi auki, jolloin kokonaisuudesta sai hyvän kuvan vaikkei aiheeseen olisi aiemmin itse perehtynytkään. Rytmittelet tekstisi hyvin kappalejaoin ja aiheeseen liittyvin kuvien avulla, jolloin se ei ole liian raskasta luettavaa ja mielenkiinto pysyy koko postauksen ajan. Viittauksen osalta olen samaa mieltä kuin Suvi, eli olisin toivonut enemmän viittauksia itse tekstiin, jolloin siitä olisi helpommin eroteltavissa mikä kaikki on omaa pohdintaasi ja mikä viitattua lähdemateriaalia. Summa summarum, erittäin hyvä avaus yksilöblogeille!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti